مسابقه «همه فن حریف» در تابستان امسال تولید خود را با حضور منتخبینی از برترین‌های کشتی کشور، آغاز و محور اصلی این برنامه استعداد یابی در زمینه ورزش کشتی و معرفی بیش تر و حرفه ای تر این رشته ورزشی به علاقه مندان است. این مسابقه با حضور ۵۶ کشتی گیر نوجوان برگزار می شود.

با «هادی عامل» از «همه فن حریف» تا احوال این روزهای کشتی

به گزارش قدس آنلاین، مسابقه «همه فن حریف» در تابستان امسال تولید خود را با حضور منتخبینی از برترین‌های کشتی کشور، آغاز و محور اصلی این برنامه استعداد یابی در زمینه ورزش کشتی و معرفی بیش تر و حرفه ای تر این رشته ورزشی به علاقه مندان است. این مسابقه با حضور ۵۶ کشتی گیر نوجوان برگزار می شود. در ادامه از «هادی عامل» گزارشگر کشتی کشورمان جزئیات این مسابقه را جویا شدیم و با ایشان به گفت وگو نشستیم.

عامل،گزارشگر کشتی ایران با اشاره به اینکه نوجوانان حاضر در مسابقه از ۱۴ استان مختلف آمده اند،بیان کرد: رئیس فدراسیون کشتی، خانه کشتی «شهید هادی» که مربوط به تیم ملی ها هست را در اختیار آن ها گذاشت.نوجوانان مسابقه دادند و کسانی که استعداد بیشتری داشتند به مرحله بعد راه یافتند. هیئت داوران از بین تیم های اوت شده افرادی را که مهارت داشتند را انتخاب می کردند. این مسابقه در سه مرحله مقدماتی،نهایی و نیمه نهایی بود. برد و باخت برای نوجوانان نوعی سنجش بود و از عیوب خود نیز مطلع می شدند. در واقع کشتی شامل تست هوش،آمادگی جسمانی و مسابقه برای آن ها بود.

وی یکی از مزیت های این مسابقه را حضور خانواده ها دانست و ادامه داد: خانواده ها باحضور در مسابقات کشتی اَُنس و علاقمندی بیشتری نسبت به کشتی پیدا می کنند زیرا خانواده نقش اول را در سازندگی جوانان دارد.

این کارشناس کشتی از اصطلاحات معروف خود مثل «خداقوت پهلوان» یا «خسته نباشی دلاور» گفت و افزود: هیچ واژه ای در کار برای کشتی گیر و یا کارگر قشنگ تر از خداقوت نیست و جایگزینی ندارد. من سالیان سال هست که این دیالوگ هارا قلبا می گویم و اصطلاح «خداقوت» از دوران کودکی من نشات گرفته است.زمانی که کودک بودم معمولا مردم دائم به یک دیگر خداقوت می گفتند و تاثیر بسیار زیادی در خوب کردن حال مردم داشت و از همان زمان این اصطلاح در ذهن من نقش بست.من سعی میکنم در بحث داوری و تکنیک از واژگان فرهنگ پهلوانی استفاده کنم. بعضی از کلمات جزء فرهنگ ما محسوب می شوند و باید در جهت حفظ آن ها تلاش کنیم. در پیروزی های ملی از واژگان حماسه ای،مذهبی مثل « به نام خدای مهربان» بیشتر استفاده می کنیم. همچنین کلمه چغر و بد بدن یا اصطلاح بدن کشتی گیر ضرب دار هست را هم به کار می برم. باید قدر کشتی را بدانیم چون نه تنها ورزش بلکه میراث فرهنگی کشورمان است.

عامل مخالفت خود را در ارتباط با تغییر اعضای کادر فنی المپیک اعلام کرد و ادامه داد: اعضای کادر فنی المپیک «درستکار، رنگرز» به تازگی کار خود را آغاز کردند و باید به آنها فرصت دهیم تا خود را نشان دهند. در حال حاضر که یک سال ونیم تا المپیک مانده،کار خود را خوب انجام داده اند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از نوجوانان شانس پیروزی در المپیک را دارند گفت: نوجوانان باید در مسابقات جهانی آینده که در شهریور ماه برگزار می شود شرکت کنند و نفرات اول تا پنجم جواز ورود به المپیک را دریافت می کنند. الباقی نوجوانان باید در مسابقات قاره ای شش ماه بعد شرکت کنند و نفرات اول و دوم آسیا می توانند سهمیه المپیک بگیرند و بعد از آن مابقی نوجوانان در مسابقات سطح جهان شرکت می کنند که دو نفر در آن جا انتخاب می شوند. در کل جهان فقط ۱۶ کشتی گیر می تواند در المپیک شرکت کند.

گزارشکر کشتی خوب کشورمان از سبک هوشمندانه کشتی حسن یزدانی گفت و تصریح کرد: در کشتی هرنفر سبک خاص خودش را دارد. حسن یزدانی با توجه به سبک خودش توانست بر تیلور پیروز شود.در کشتی گرفتن آمادگی جسمانی بسیار مهم است. حسن یزدانی خیلی سریع می دود و مانند یک دونده صدمتر روی تشک کشتی حاضر می شود.قشنگ بودن ذات ورزش در این است که هرکس بیشتر تلاش کند، مزد خود را بیشتر می گیرد. تلاش در ورزش معانی بسیار قشنگی دارد و اشاره به این دارد که «تلاش در ورزش باعث معجزه می شود» یا «مزد تلاش معجزه است».

وی در پایان به شیوه مدیریتی خوب «علیرضا دبیر» تاکید کرد و گفت: شیوه مدیریتی دبیر فدراسیون کشتی بسیار خوب و هوشمندانه است. کمبود هایی در امکانات زیرساختی کشتی وجود داشت و وزارت ورزش به دلیل نداشتن بودجه و مشغله، کمکی به حل این موضوع نکرد اما «دبیر» به تنهایی ساختمان های خانه کشتی را احداث کرد. در حال حاضر مشغول ساخت ساختمانی برای فدراسیون کشتی است. در بحث اعزام،معمولا همه ی تیم هارا اعزام می کند و در تمام مسابقاتی که شامل ۸ آسیایی و ۸ جهانی بود شرکت کردیم. در بخش جهانی، نوجوانان ما قهرمان تیم فرنگی جهان شدند و همچنین در تیم امید نوجوانان در بخش فرنگی اول و در آزاد قهرمان شدند.

خبرنگار: محدثه رضایی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.